"Jedno okienko"
nowy tryb rejestracji działalności gospodarczej od 31 marca 2009 roku .
WPIS DO EWIDENCJI DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ
ZMIANA WPISU W EWIDENCJI DZIALALNOŚCI GOSPODARCZEJ
WYKREŚLENIE Z EWIDENCJI DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ
ZAWIESZENIE DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ
WZNOWIENIE DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ
Od 31 marca 2009 r. przedsiębiorcy mogą załatwiać wszystkie sprawy związane z rejestracją działalności gospodarczej i dokonywanymi w niej zmianami w urzędzie gminy, w tzw. „jednym okienku”. Informację do Urzędu Skarbowego, Urzędu Statystycznego i ZUS przekaże pracownik gminy. Nie zwalnia to jednak - w niektórych sytuacjach - osobistego stawienia się przedsiębiorcy w poszczególnych instytucjach tj. ZUS, KRUS czy Urzędzie Skarbowym.
Uproszczenie zasad zgłaszania do ewidencji działalności gospodarczej przewidują przepisy ustawy z 19 grudnia 2008 r. o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2009 r. nr 18, poz. 97), które weszły w życie 31 marca 2009 r.
Przedsiębiorcy za pomocą jednego, wspólnego wniosku EDG-1 będą mogli:
- dokonać wpisu do ewidencji;
- zmienić dane we wpisie do ewidencji;
- zawiesić działalność gospodarczą;
- wznowić zawieszoną działalność gospodarczą;
- zawiadomić o zaprzestaniu działalności gospodarczej.
Składając wniosek o wpis do ewidencji lub o jego zmianę, przedsiębiorca nie ponosi od 31 marca 2009 r. żadnych opłat.
Od 31 marca 2009 r. wniosek można złożyć osobiście albo przesłać do urzędu gminy listem poleconym. W tym drugim przypadku własnoręczny podpis musi poświadczyć notariusz. Można również wniosek złożyć w wersji elektronicznej. Taki wniosek można podpisać podpisem elektronicznym. Gdyby przedsiębiorca tego nie zrobił, organ gminy zawiadomi go o terminie i miejscu podpisania wniosku, nie później niż w ciągu trzech dni roboczych od złożenia go albo od rozpoczęcia działalności gospodarczej. W takim przypadku będzie się przyjmować za dzień złożenia wniosku ten dzień, w którym przedsiębiorca podpisał go.
Znowelizowane przepisy nałożyły na przedsiębiorcę też obowiązek, aby we wniosku o wpis do ewidencji gospodarczej dodatkowo podał on jeszcze numer telefonu i adres poczty elektronicznej.
Od 31 marca 2009 r. wniosek o wpis do ewidencji jest jednocześnie wnioskiem o wpis do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej (REGON), zgłoszeniem identyfikacyjnym albo aktualizacyjnym na potrzeby numeru NIP, a także zgłoszeniem płatnika składek albo jego zmiany dla potrzeb ubezpieczeń społecznych.
W ciągu trzech dni od dokonania wpisu organ ewidencyjny prześle wniosek przedsiębiorcy wraz z zaświadczeniem o wpisie, zmianie wpisu lub decyzją o wykreśleniu do odpowiednich urzędów. W przypadku zawieszenia działalności lub wznowienia przesyłany będzie sam wniosek przedsiębiorcy. Gdyby przedsiębiorca nie miał jeszcze nadanego numeru NIP, to organ gminy poczeka, aż naczelnik urzędu skarbowego nada go i dopiero po uzupełnieniu wniosku o ten numer prześle zgłoszenie do ZUS lub KRUS.
WNIOSKI MOŻNA POBRAĆ:
- w Biurze Obsługi Interesanta Urzędu Gminy Borowie
- Pobierz wniosek: PDF (1 005,7 kB)
- Pobierz instrukcję: PDF (903,1 kB)
- wniosek w wersji elektronicznej : http://epuap.gov.pl - trzeba założyć konto
- pobierz PKD - więcej