Powrót na stronę głównąBIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ
GMINY BOROWIE

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ
GMINY BOROWIE

www.bip.gov.pl wersja klasyczna www.bip.gov.pl wersja kontrastowa

Gmina Borowie

www.borowie.pl
Ikona statystyk

2010-06-25
Ikona statystyk

POSTANOWIENIE

Borowie, dnia  22.06.2010r

 

 

 

POSTANOWIENIE

 

 

Na podstawie art. 63 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko ( Dz. U. Nr 199, poz. 1227 ), zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2004 r.(Dz. U. z 2004 r. Nr 257, poz. 2573 z późn. zm.) w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko, instalacje wykorzystujące siłę wiatru do produkcji energii o całkowitej wysokości nie niższej niż 30 m, nie wymienione w § 2 ust. 1 pkt 5 tzn. instalacje planowane na lądzie wykorzystujące siłę wiatru do produkcji energii, o mocy nominalnej elektrowni nie mniejszej niż 100 MW, lub instalacje planowane w obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej wykorzystujące siłę wiatru do produkcji energii zaliczone zostały do kategorii mogących pogorszyć stan środowiska, dla których sporządzanie raportu o oddziaływaniu na środowisko może być wymagane, po zasięgnięciu opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Warszawie oraz Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Garwolinie

 

p o s t a n a w i a m

 

dla planowanego przedsięwzięcia mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko dla inwestycji polegającej na ,,Budowie elektrowni wiatrowej (turbina typu Torres 1.65) o mocy 1,65 MW na działce o nr ew. 172 wraz z infrastrukturą towarzyszącą w miejscowości Łopacianka, gm. Borowie” stosownie do wszczętego w dniu 05.05.2010r postępowania o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach na wniosek JWS Siłownie Wiatrowe Sp. z o.o.  z dnia 05.05.2010r. stwierdzić obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, określając jednocześnie zakres raportu oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko (zgodny z art. 66 ustawy „ooś”), a w szczególności z poniższymi elementami wymagającymi szczegółowej analizy:

1.         oddziaływanie na klimat akustyczny - analizę emisji hałasu do środowiska należy wykonać zgodnie z metodyką zalecaną przez Ministra Środowiska, a zatem z wykorzystaniem instrukcji zgodnej z polskimi normami i dostosowanym do nich programem obliczeniowym oraz przedstawić zagadnienia w formie graficznej, prezentującej zasięgi poszczególnych izofon w porze dnia i nocy i wskazującej tereny chronione akustycznie;

2.         możliwość wystąpienia konfliktów społecznych w związku z realizacją przedmiotowego przedsięwzięcia;

3.        kumulowanie się oddziaływań rozpatrywanego przedsięwzięcia z innymi zlokalizowanymi na sąsiednich terenach;

4.         zagadnienia dotyczące ochrony przyrody ze szczególnym uwzględnieniem:

1)   opisu elementów przyrodniczych środowiska objętych zakresem przewidywanego oddziaływania planowanego przedsięwzięcia (inwentaryzacja przyrodnicza terenu, opis fauny, flory, istniejących oraz projektowanych obszarów podlegających ochronie prawnej na podstawie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody, w szczególności:

a)        listy gatunków ptaków występujących na obszarze planowanej inwestycji oraz w jej okolicach (w promieniu 2 km od wiatraków) w skali całego roku, wraz ze wskazaniem statusu (lęgowy, zalatujący z sąsiedztwa, przelotny – żerujący lub odpoczywający na powierzchni, przelotny – nie związany z powierzchnią, zimujący);

b)        charakterystyki występowania ptaków, dla których przedsięwzięcie może być istotną barierą ekologiczną, w tym dokładny przebieg tras przelotów, kierunki przemieszczania się, wysokości przemieszczania się, sezonowość występowania, lokalny i regionalny schemat przemieszczania się;

c)        związki pomiędzy występowaniem ptaków a siedliskami, odnoszące się do możliwości odpoczynku i żerowania w okresie koczowisk, a następnie migracji wiosennej, jesiennej, możliwości odpoczynku i żerowania w okresie zimowiska oraz możliwości występowania
w okresie lęgowym - ocena w cyklu rocznym;

d)        listy gatunków nietoperzy występujących w wytypowanych przez chiropterologa miejscach, gdzie jest najwyższe prawdopodobieństwo znalezienia kolonii rozrodczych, na powierzchni planowanej inwestycji oraz w jej okolicach w skali całego roku;

e)        charakterystyki występowania nietoperzy, dla których przedsięwzięcie może być istotną barierą ekologiczną, z uwzględnieniem migracji sezonowej do miejsc rozrodu i do miejsc zimowania oraz migracji na żerowiska - ocena w cyklu rocznym;      

2)   opisu przewidywanych skutków dla ptaków, nietoperzy, innych zwierząt chronionych, siedlisk przyrodniczych i roślin, w przypadku niepodejmowania przedsięwzięcia;

3)   opisu analizowanych wariantów, w tym:

a)    wariantu proponowanego przez wnioskodawcę oraz minimum jednego racjonalnego wariantu alternatywnego;

b)    wariantu najkorzystniejszego dla środowiska;

4)   określenia przewidywanego oddziaływania na środowisko ww. analizowanych wariantów,
w szczególności: śmiertelności w wyniku kolizji, efektu bariery dla przelotów lokalnych
i długodystansowych, odstraszania od siłowni (efektywna utrata siedlisk) oraz fragmentacja krajobrazu związana m.in. z budową sieci dróg serwisowych. w tym:

a)        wpływu inwestycji na gatunki ptaków z załącznika I Dyrektywy Ptasiej, gatunki wymienione w Polskiej Czerwonej Księdze Zwierząt (Głowaciński) oraz gatunki SPEC w kategorii 1-3 (BirdLife International 2004), zlokalizowane na obszarze farmy oraz w sąsiedztwie inwestycji;

b)        wpływu inwestycji na szlaki migracyjne zwierząt (głównie ptaki i nietoperze);

c)        wpływu inwestycji na przyszłe wykorzystanie terenu;

d)        wpływu przedsięwzięcia w powiązaniu z innymi, położonymi w sąsiedztwie farmami wiatrowymi (teren przedmiotowej gminy i gmin ościennych) i innymi przedsięwzięciami na spójność sieci obszarów Natura 2000 (kumulacja oddziaływań);

e)        wpływu inwestycji na elementy sieci ekologicznej Natura 2000 (możliwość potencjalnego bezpośredniego i pośredniego wpływu przedsięwzięcia na stan siedlisk przyrodniczych
oraz siedlisk gatunków roślin i zwierząt dla których zostały wyznaczone lub zaproponowane do wyznaczenia obszary Natura 2000; ocena skutków lokalizacji farmy wiatrowej dla ciągłości istnienia obszarów Natura 2000; możliwość ciągłego, istotnego oddziaływania elektrowni wiatrowych na gatunki, dla których wyznaczono lub zaplanowano wyznaczenie ostoi Natura 2000; oddziaływania innych czynników lub elementów związanych z pracą generatorów prądu na sieć Natura 2000);

f)          wpływu inwestycji na inne obszary i gatunki roślin, zwierząt i grzybów podlegające ochronie prawnej;

5)   uzasadnienia proponowanego przez wnioskodawcę wariantu, ze wskazaniem jego oddziaływania
na środowisko, w tym na:

a)    cenne oraz chronione rośliny, zwierzęta, siedliska przyrodnicze;

b)    krajobraz (oddziaływanie na walory krajobrazowe, wprowadzenie dominanty w postaci wież
i turbin, analiza widzialności instalacji z określonych odległości najlepiej w oparciu
o numeryczny model terenu z wykorzystaniem technologii GIS);

c)    wzajemne oddziaływanie między powyższymi elementami;

6)   opisu przewidzianych działań mających na celu zapobieganie, minimalizowanie i łagodzenie negatywnego oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko;

7)   przedstawienia zagadnień w formie graficznej, w tym:

a)    przedstawienia na załączniku mapowym lokalizacji inwestycji w odniesieniu do obszarów objętych ochroną na podstawie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody
i cennych siedlisk przyrodniczych, a także chronionych roślin i zwierząt;

b)    przedstawienia na załączniku mapowym wszystkich istniejących i planowanych farm wiatrowych w przedmiotowej gminie i gminach ościennych;

8)   przedstawienia zagadnień w formie kartograficznej;

9)   przedstawienia propozycji monitoringu oddziaływania przedsięwzięcia na etapie jego budowy
i eksploatacji;

10)  źródła informacji stanowiące podstawę do sporządzenia raportu.

5.       Na terenie projektowanej farmy oraz w lokalizacji racjonalnego wariantu alternatywnego należy wykonać screening (zgodnie z „Wytycznymi w zakresie oceny oddziaływania elektrowni wiatrowych na ptaki” PSEW z roku 2008 oraz „Tymczasowymi wytycznymi dotyczącymi oceny oddziaływania elektrowni wiatrowych na nietoperze” – wersja II z grudnia 2009 r.), który może wykluczyć przedmiotową lokalizację albo określić ścieżkę monitoringu przedrealizacyjnego (częstotliwość kontroli terenowych) dla rozpatrywanych wariantów inwestycji.

1)   należy szczegółowo opisać zastosowaną metodykę włącznie z podaniem dat i godzin obserwacji.

2)   długość monitoringu – minimum 1 rok, z uwzględnieniem wszystkich okresów fenologicznych.

3)   wykonawcami screeningu i badań terenowych winny być osoby doświadczone w rozpoznawaniu ptaków.

4)   W odniesieniu do oceny oddziaływania inwestycji na ptaki jak i zagadnień metodycznych dotyczących badań ptaków (monitoring przedrealizacyjny rozpatrywanych wariantów), należy wykorzystać następującą metodykę, opartą o ww. wytyczne PSEW (http://www.psew.pl/wytyczne_w_zakresie_oddzialywania_elektrowni_wiatrowych_na_ptaki.htm) oraz instrukcję opracowaną przez P. Chylareckiego (2008):

5)   Badania natężenia wykorzystania przestrzeni powietrznej przez ptaki:

a)      badania mają na celu oszacowanie natężenia przelotów (lokalnych i długodystansowych) ptaków
w przestrzeni powietrznej, ze szczególnym uwzględnieniem gatunków o wysokiej kolizyjności (ptaki drapieżne i inne duże ptaki), poznanie zmienności tych parametrów w cyklu rocznym;

b)      powierzchnie próbne – punkty obserwacyjne zlokalizowane w obszarze farmy w miejscach
o dobrej widoczności (brak lasu, wysokich drzew), punkty obserwacyjne powinny być oddalone od siebie o około 2-3 km.

c)      kontrole każdego punktu w przypadku gdy jest ich więcej niż 3 powinny trwać minimum 1 godz. obserwacji (gdy punktów jest 2 lub 3 wówczas po min. 2 godziny obserwacji na każdym punkcie; przy jednym punkcie obserwacyjnym – min. 4 godziny) w godzinach około południowych (IV-VIII) lub godzinach rannych (pozostały okres). Podczas kolejnych wizyt terenowych obserwacje należy rozpoczynać naprzemiennie na poszczególnych punktach obserwacyjnych. W przypadku rozległych farm (powyżej 5 km2),, gdy punkty obserwacyjne są rozmieszczone na trasie transektów dopuszcza się naprzemienną kontrolę transektów i punktów podczas jednego przemarszu. Wówczas kontrole powinny rozpoczynać się wczesnym rankiem.

d)      notowane są wszystkie obserwacje ptaków widzianych w locie (w zasięgu wzroku) z podziałem na kategorie pułapu przelotu (poniżej zasięgu śmigieł, w zasięgu śmigieł i powyżej zasięgu śmigieł – w przypadku obserwacji tego samego ptaka na różnych pułapach rejestrujemy go w każdej stwierdzonej strefie), a w przypadku ukierunkowanego przelotu należy również uwzględnić kierunek. Rejestracji podlegają również ptaki nierozpoznane co do gatunku (wówczas ptaki powinny być zaklasyfikowane do szerszej kategorii, np. „szponiaste nieoznaczone”, „wróblowe nieoznaczone” itp.). Skowronki śpiewające w locie nie podlegają rejestracji.

e)      kontrole każdego punktu – co ok. 6-18 dni, w zależności od ścieżki monitoringu, z nasileniem
w okresie przelotów wiosennych (III-V) i jesiennych (VIII-XI).

f)       wyniki w formie tabeli powinny pokazywać dane z każdej kontroli (liczba os. na godzinę obserwacji) w rozbiciu na poszczególne gatunki ptaków i strefę pułapu wysokości

6)   Cenzus lęgowych gatunków rzadkich i średniolicznych:

a)         celem jest oszacowanie liczebności i rozmieszczenia lęgowych gatunków rzadkich i nielicznych oraz gatunków o dużych rozmiarach ciała i kolonijnych, na terenie planowanej inwestycji i w jej bezpośrednim sąsiedztwie;

b)         powierzchni próbna: obszar farmy (rozumiany jako teren zajęty przez wiatraki tj. w promieniu 500 m wokół poszczególnych wiatraków oraz obszar między sąsiadującymi wiatrakami) wraz z buforem 1,5 km wokół niej.

c)         kontrole: 3 kontrole dzienne – każda całości obszaru (przełom marca i kwietnia –
ze szczególnym uwzględnieniem żurawia, ptaków drapieżnych i kruka, maj oraz przełom czerwca i lipca); dodatkowo wszystkie obserwacje oportunistyczne dokonywane w trakcie prac terenowych, liczenie gniazd bociana białego i ocena jego sukcesu lęgowego (lipiec). W kwietniu dodatkowa nocna kontrola w poszukiwaniu sów (z zastosowaniem stymulacji głosowej). W maju (III dekada) kontrola nocna nakierowana na wykrycie lęgowych chruścieli (derkacza).

d)         liczone i kartowane wszystkie ptaki z Załącznika 1 Dyrektywy Ptasiej, gatunki wymienione w Polskiej Czerwonej Księdze Zwierząt (Głowaciński), gatunki SPEC w kategorii 1-3 (BirdLife International 2004 - z wyjątkiem najpospolitszych tj.: skowronka, szpaka, dymówki, oknówki, wróbla, mazurka, makolągwy, muchołówki szarej, sikory ubogiej, czubatki, pleszki, świstunki leśnej, białorzytki i krętogłowa) oraz pozostałe o dużych rozmiarach ciała (w tym np. czapla siwa, pozostałe blaszkodziobe, szponiaste i siewkowe oraz kruk), a także wszelkie gatunki kolonijne. W buforze 2 km rejestracji nie podlegają kuropatwa, przepiórka, lerka, świergotek polny, jarzębatka, muchołówka mała, gąsiorek, ortolan oraz potrzeszcz – gatunki te rejestruje się tylko na obszarze farmy.

e)         wynikiem obserwacji powinna być mapa ukazująca rozmieszczenie stanowisk lęgowych/terytoriów stwierdzonych gatunków ptaków, z uwzględnieniem rozmieszczenia turbin wiatrowych oraz granic farmy i buforu 1,5 km wokół niej;

7)   Badania transektowe liczebności i składu gatunkowego:

a)         celem tych badań jest uzyskanie podstawowych informacji o składzie gatunkowym awifauny użytkującej powierzchnię farmy i jej otocznie oraz uzyskanie informacji o sposobie wykorzystania terenu przez ptaki, zagęszczeniach poszczególnych gatunków oraz zmienności obu tych parametrów w cyklu rocznym;

b)         transekty pokrywające w miarę równomiernie obszar planowanej inwestycji, ich kontrola podczas kolejnych wizyt terenowych powinna rozpoczynać się naprzemiennie z różnych końców;

c)         kontrole transektu w równych odstępach czasu, tj. co ok. 6-18 dni, w zależności od ścieżki monitoringu, z nasileniem w okresie przelotów wiosennych (III-V) i jesiennych (VIII-XI).

d)         kontrole należy przeprowadzić w godzinach porannych, od wschodu słońca (IV-VIII) lub
w godzinach  około południowych (pozostały okres). W przypadku rozległych farm (powyżej 5 km2), gdy punkty obserwacyjne są rozmieszczone na trasie transektów dopuszcza się  naprzemienną kontrolę transektów i punktów podczas jednego przemarszu. Wówczas kontrole powinny rozpoczynać się wczesnym rankiem.

e)         liczone wszystkie ptaki widziane i słyszane, zgodnie ze standardową metodyką. Osobno notuje się ptaki stacjonarne, a osobno lecące (śpiewające w locie skowronki są traktowane jak ptaki stacjonarne, ptaki które siadły lub poderwały się do lotu również należy traktować jak stacjonarne), w tym również ptaki nierozpoznane co do gatunku (wówczas ptaki powinny być zaklasyfikowane do szerszej kategorii, np. „szponiaste nieoznaczone”, „wróblowe nieoznaczone” itp.). Ptaki w locie należy przypisać do pułapu wysokości (poniżej zasięgu śmigieł, w zasięgu śmigieł i powyżej zasięgu śmigieł).

f)          wyniki w formie tabel zawierających liczebność ptaków w rozbiciu na poszczególne gatunki oraz poszczególne kontrole w przeliczeniu na: 1 km transektu (ptaki stacjonarne) lub godzinę obserwacji (ptaki lecące). 

8)   Badania w protokole MPPL:

a)          celem tych badań jest poznanie składu gatunkowego i zagęszczeń poszczególnych gatunków ptaków wykorzystujących teren w okresie lęgowym w celu porównania zebranych wyników z uzyskanymi podczas badań MPPL w podobnych typach krajobrazu bądź w odniesieniu do konkretnego regionu Polski. Zastosowanie standardu metodycznego programu MPPL (Chylarecki i inni 2006) – instrukcja liczeń terenowych, wyboru pow. próbnych oraz formularze liczeń są dostępne na stronie internetowej: http://www.monitoringptakow.gios.gov.pl/9,monitoring_pospolitych_ptakow_legowych_mppl.html

b)         powierzchnie próbne (obejmująca teren inwestycji): kwadrat 1 x 1 km, w obrębie której wytyczane są dwa równoległe transekty o długości 1 km każdy, oddalone od siebie o ok. 500 m.

c)         kontrole: 2 kontrole (w odstępie ok. miesiąca) w terminach 10 IV-15 V (I kontrola) oraz 16 V-30 VI (II kontrola), zgodnie z ustalonym standardem metodycznym MPPL. Liczone są wszystkie ptaki widziane i słyszane, zgodnie ze standardem metodycznym MPPL.

9)    W odniesieniu do monitoringu nietoperzy należy uwzględnić „Tymczasowe wytyczne dotyczące oceny oddziaływania elektrowni wiatrowych na nietoperze” – wersja II z grudnia 2009 r., rekomendowane przez Państwową Radę Ochrony Przyrody oraz Porozumienie dla Ochrony Nietoperzy, sporządzone przez zespół specjalistów z całej Polski, według aktualnego stanu wiedzy, wytycznych EUROBATS, krajowych uwarunkowań przyrodniczych, klimatycznych, prawnych, organizacyjnych i sprzętowych. Wytyczne znajdują się pod następującym adresem: http://www.nietoperze.pl/wiatraki-wytyczne-2009-II.pdf.

 

U Z A S A D N I E N I E

 

W dniu 05 maja 2010 r. wpłynął do Wójta Gminy Borowie wniosek z dnia 05 maja 2010 r. o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia polegającego na ,, Budowie elektrowni wiatrowej (turbina typu Torres 1.65) o mocy 1,65 MW na działce o nr ew. 172 wraz z infrastrukturą towarzyszącą w miejscowości Łopacianka, gm. Borowie. Analiza wniosku  wykazała, iż zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 6  Rozporządzenia Rady Ministrów z 9 listopada 2004 roku w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko (Dz. U. z  2004 r. Nr 257, poz. 2573, z póżn. zm.) inwestycja została zaliczona do przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko, dla których raport może być wymagany.

Do wniosku dołączono dokumenty określone w art. 74 ust. 1 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko.

Z załączonej karty informacyjnej przedsięwzięcia  sporządzonej zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 3 października 2008 r. wynika, że przedmiotowe przedsięwzięcie obejmuje:

1)      budowę elektrowni wiatrowej na działce nr 172 w miejscowości  Łopacianka, gmina Borowie;

2)      elektrownia wiatrowa składać się będzie z jednej siłowni wiatrowej o mocy 1650 kW wraz z przyłączem, 

3)      od siłowni do słupa linii 15 kV zostanie wykonane podziemne przyłącze  kablowe na głębokości ok. 1 m - równolegle z budową drogi dojazdowej;

4)      wieża zakotwiczona będzie w gruncie fundamentem o kołowym rzucie poziomym o średnicy 16 m;

5)      przedsięwzięcie spowoduje trwałe wyłączenie z użytkowania rolniczego części działek przeznaczonych na fundamenty, drogi dojazdowe, plac manewrowy i inną infrastrukturę towarzyszącą, część wyłączona z produkcji rolnej wyniesie około 30 arów, na pozostałej części działki możliwe będzie prowadzenie produkcji rolnej;

6)      całkowita powierzchnia działki nr 172 w miejscowości Łopacianka wynosi 3,51 ha;

7)      powierzchnia działki na której zostanie przeprowadzona inwestycja na okres budowy zostanie utwardzona, pozostała część działki nie zmieni swojego przeznaczenia,

8)      parametry siłowni wiatrowej: średnica wirnika 82 m, powierzchnia zataczania wirnika 5365 m2, ilość łopat 3 szt.,  wysokość wieży 120 m,  nominalna moc wyjściowa  1650 kW, zakres prędkości obrotowej 6-18 obr/min, roczna produkcja energii 4500 MWh;

9)      teren inwestycji położony jest w odległości ok. 670 m od drogi krajowej nr 76,  sieć drogową w sąsiedztwie planowanej inwestycji uzupełniają drogi gminne, w odległości 2500 m przebiega linia kolejowa Pilawa-Stoczek Łukowski.

W ramach planowanej inwestycji projektowana jest budowa drogi dojazdowej do elektrowni. Równolegle z budową drogi układany będzie podziemny kabel sieci średniego napięcia na głębokości ok. 1 m pod powierzchnią terenu. Czas realizacji robót montażowych związanych z posadowieniem turbiny szacowany jest na 1 miesiąc. Na etapie realizacji przedsięwzięcia wykorzystywane będą m.in.: stal zbrojeniowa, beton, piasek stabilizowany cementem, podsypka piaskowo – cementowa, żwir, beton cementowy, kruszywo łamane, tłuczeń kamienny. Na etapie eksploatacji przedsięwzięcia w przypadku bezwietrznej pogody występuje tylko zapotrzebowanie na energię elektryczną konieczną do podtrzymania pracy silnika, azymutowania, sterownika, oświetlenia, pompy hydraulicznej. Przedsięwzięcie spowoduje trwałe wyłączenie z użytkowania rolniczego części działek przeznaczonych na fundamenty, drogi dojazdowe, plac manewrowy i inną infrastrukturę towarzyszącą o łącznej powierzchni ok. 30 arów.

       Etap eksploatacji przedsięwzięcia wiązać się będzie z emisją hałasu ze źródeł o dużej mocy akustycznej, przez co nastąpią zmiany klimatu akustycznego na obszarze o znacznej powierzchni. Planowane przedsięwzięcie spowoduje lokalne ograniczenia infiltracji wody opadowej do gruntu (spływ powierzchniowy z fundamentów wiatrowni). Funkcjonowanie wiatrowni wiąże się z potencjalnym oddziaływaniem na ptaki i nietoperze oraz ze zmianami krajobrazowymi, wynikającymi z usytuowania wysokich budowli energetycznych w sąsiedztwie obszarów użytkowanych rolniczo.

Do typowych oddziaływań generowanych przez elektrownie wiatrowe należą:

a)      śmiertelność ptaków i nietoperzy w wyniku zderzeń;

b)      wymuszenie zmiany tras wędrówek i przelotów ptaków;

c)      uszczuplenie żerowisk ptaków w wyniku ich odstraszania;

d)      wymuszenie zmiany sposobu wykorzystania przestrzeni przez nietoperze;

e)      bezpośrednie zniszczenie lub uszczuplenie siedlisk przyrodniczych lub siedlisk gatunków przez samą budowlę;

f)        oddziaływanie łączne z innymi istniejącymi lub planowanymi wiatrakami.

Realizacja farm wiatrowych w przypadku złej lokalizacji projektów, może negatywnie oddziaływać na środowisko przyrodnicze, w tym głównie na awifaunę i chiropterofaunę.

Najbliższy obszar Natura 2000 to „Dolina Kostrzynia” PLB140009 zlokalizowany w odległości ok. 14 km od planowanego przedsięwzięcia, natomiast obszar „Lasy Łukowskie” PLB060010 oddalony jest o ok. 16 km od planowanej inwestycji.

Przedsięwzięcie będzie realizowane poza miejscem występowania obszarów wodno - błotnych i innych o płytkim zaleganiu wód podziemnych, poza obszarami górskimi, w sąsiedztwie terenów leśnych i zadrzewień. W miejscu realizacji przedsięwzięcia nie występują jeziora, uzdrowiska ani obszary ochrony uzdrowiskowej. Ze względu na rodzaj planowanej inwestycji oraz jej lokalizację nie wystąpi transgraniczne oddziaływanie na środowisko. Z przedłożonych materiałów nie wynika, aby w rejonie inwestycji występowały obszary objęte ochroną, w tym strefy ochronne ujęć wód i obszary ochronne zbiorników wód śródlądowych. W przedłożonych dokumentach brak także informacji, aby w miejscu realizacji inwestycji oraz w jej pobliżu występowały obszary, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone. Na podstawie informacji zawartych w karcie informacyjnej nie można stwierdzić braku możliwości wystąpienia oddziaływania o znacznej wielkości lub złożoności.   Organ przeprowadził postępowanie wyjaśniające na podstawie którego stwierdził, że przedsięwzięcie będzie realizowane poza terenami zamkniętymi. Wobec powyższego, właściwym w sprawie – zgodnie z art. 75 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2008 r. Nr 199, poz. 1227)- organem ochrony środowiska jest Wójt Gminy Borowie.

Wójt Gminy Borowie obwieszczeniem z dnia  12 maja 2010r. zawiadomił strony postępowania o możliwości zapoznania się z zebraną dokumentacją w powyższej sprawie. W wyznaczonym terminie nie złożono uwag i wniosków.

Działając zgodnie z art. 64 ust. 1 pkt 2 ustawy Wójt Gminy Borowie zwrócił się pismem z dnia 12 maja 2010 r. znak: RG.7625-2/2010 do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Warszawie oraz do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Garwolinie o opinię w sprawie obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania dla w/w przedsięwzięcia na środowisko i w przypadku stwierdzenia takiego obowiązku o określenie zakresu raportu o jego oddziaływaniu na środowisko.

Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Garwolinie w wydanej w dniu 20 maja 2010 r. opinii, znak: ZNS.712-32/10 stwierdził brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko i odstąpił od wymogu przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko przedmiotowego przedsięwzięcia.

Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Warszawie w wydanej w dniu 04 czerwca  2010 r. opinii, znak: RDOŚ-14-WOOŚ-II-MK-6614-1052/10 wyraził opinię, że konieczne jest przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko i określił zakres raportu o oddziaływaniu na środowisko( zwany dalej ,, raportem ooś” ) zgodny z art. 66 ustawy „ooś” wraz z elementami szczegółowej analizy. 

Uzasadniając, Wójt Gminy Borowie postanowił nałożyć na JWS Siłownie Wiatrowe Sp. z o.o. z siedzibą przy ul. Jana Pawła II 23 lok.16, 05-077 Warszawa-Wesoła obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko wraz z zakresem raportu określonym powyżej. Przedmiotowe przedsięwzięcie, zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko zalicza się do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, o których mowa w art. 59 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko.

Wójt Gminy analizując powyższe postanowienia, a także uwzględniając fakt, oddziaływania elektrowni na środowisko min. na migrujące ptaki podlegające ochronie, oddziaływanie akustyczne takich obiektów, wpływ pozytywny i negatywny wprowadzonych zmian na środowisko w okresie długoterminowym oraz  uwzględniając  możliwość  konfliktów społecznych, a także  mając na celu zachowanie zrównoważonego rozwoju niniejszym postanowieniem nałożył obowiązek sporządzenia raportu w zakresie zgodnym z art. 66 z ooś (przedstawionym szczegółowo w niniejszym postanowieniu). Działając w trybie art. 59 ust. 1 pkt.2  ustawy z dnia 3 października 2008 r.  o udostępnianiu  informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska  oraz o ocenach oddziaływania na środowisko w związku z wnioskiem o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach na realizację przedmiotowego przedsięwzięcia, dysponując kartą informacyjną przedsięwzięcia  o której mowa w art. 3 ust. 1 pkt 5 w/w  ustawy,  po dokonaniu analizy zawartej w uzasadnieniu postanowienia, które sporządzono stosownie do uregulowań  art. 65 ust. 3 w związku art. 63 ust. 1 z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu  informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska  oraz o ocenach  oddziaływania na środowisko, biorąc pod uwagę powyższe oraz opinie Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Warszawie oraz Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Garwolinie postanowiono jak w sentencji.

 

P O U C Z E N I E

 

Na niniejsze postanowienie służy stronom zażalenie do Samorządu Kolegium Odwoławczego w Siedlcach w terminie 7 dni od daty jego doręczenia za pośrednictwem Wójta Gminy Borowie.

 

 

 

 

Otrzymują:

1.      JWS Siłownie Wiatrowe Sp. z o.o.

ul. Jana Pawła II 23 lok.16

05-077 Warszawa-Wesoła

                       2.   Strony postępowania- zgodnie z art. 49 Kpa

                       3.   a/a

 

            Do wiadomości:

1.      Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Garwolinie

ul. Kardynała Stefana Wyszyńskiego 13

08-400 Garwolin

                       2.   Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Warszawie

                             Wydział Spraw Terenowych I

                           ul. Kazimierzowska 23

                             08-110 Siedlce

Podmiot udostępniający:
Gmina Borowie
Informację wytworzył:
Robert Bielecki
Informację wprowadził:
mgr Krzysztof Wągrodzki
Data wytworzenia:
2010-06-25
Data publikacji:
2010-06-25
Data ostatniej zmiany:
2010-06-25
 
 

Ostatnią modyfikację serwisu wykonano 2018-10-17 13:52:41, zmian dokonał(a): borowie

WCAG 2.0 (Level AA)