P R O T O K Ó Ł nr XLV/2018
z obrad XLV sesji Rady Gminy Borowie,
która odbyła się 14 czerwca 2018 roku
w Gminnym Ośrodku Kultury w Borowiu.
Stan radnych 15, obecnych na sesji 15 radnych, co stanowi 100% składu rady, oznacza to, że podejmowane uchwały będą miały moc prawną. Lista obecności radnych, sołtysów oraz pozostałych osób stanowi załącznik do protokołu.
Przewodnicząca rady gminy Alicja Szaniawska otworzyła obrady XLV sesji rady, a następnie powitała wójta gminy Wiesława Gąskę, majora Andrzeja Chojnackiego przedstawiciela Wojskowej Komendy Uzupełnień w Garwolinie Martę Serzysko radną rady powiatu garwolińskiego, radnych rady gminy Borowie, kierowników jednostek podległych, dyrektorów, sołtysów, przybyłe media oraz wszystkich przybyłych na sesję.
Przechodząc do pkt.2 obrad przewodnicząca rady gminy przedstawiła proponowany porządek sesji:
Przewodnicząca rady gminy poinformowała, iż wpłynął wniosek od wójta gminy w sprawie dodania do porządku obrad dodatkowego punktu: „Podjęcie uchwały w sprawie wydzierżawienia aktywów trwałych Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Borowiu na okres dłuższy niż 3 lata”.
Następnie przewodnicząca rady gminy poprosiła o głosowanie nad przyjęciem wniosku o wprowadzenie dodatkowego punktu do porządku obrad.
W wyniku głosowania wniosek o wprowadzenie dodatkowego punktów został przyjęty jednogłośnie.
Następnie przewodnicząca rady gminy poprosiła o głosowanie nad przyjęciem porządku obrad.
W wyniku głosowania porządek obrad został przyjęty jednogłośnie i brzmi następująco:
Ad pkt 3. Przewodnicząca rady gminy zwróciła się z pytaniem o uwagi do protokołu z XLIV sesji Rady Gminy. Uwag do protokołu nie zgłoszono, po czym poprosiła o przegłosowanie sprawy przyjęcia protokołu z XLIV sesji Rady Gminy. W wyniku głosowania protokół został przyjęty jednogłośnie.
Ad pkt 4. Przewodnicząca rady gminy poprosiła o zabranie głosu przedstawiciela Wojskowej Komendy Uzupełnień w Garwolinie majora Andrzeja Chojnackiego w sprawie Wojsk Obrony Terytorialnej.
Major Andrzej Chojnacki na wstępie podziękował za zaproszenie na dzisiejszą sesję następnie poinformował, iż od początku maja spotyka się z przedstawicielami władz samorządowych poszczególnych gmin po to, by zaprezentować możliwości i korzyści wypływające ze służby w Wojskach Obrony Terytorialnej. Następnie major Andrzej Chojnacki poinformował, że ustawa o powszechnym obowiązku ochrony z dniem 1 stycznia 2018 roku wprowadziła pewne novum powołując do życia Wojska Obrony Terytorialnej. Jednostka ta będzie służyła do likwidacji zagrożeń militarnych i niemilitarnych. W dalszej części major Andrzej Chojnacki przedstawił zasady zgłaszania się do WOT oraz korzyści finansowe wynikające z przynależności do WOT. Major Andrzej Chojnacki zwrócił się do sołtysów z prośbą o rozwieszenie plakatów i ulotek informacyjnych zachęcających ludzi do zgłaszania się do WOT.
Radna Beata Pasternak, zapytała czy osoby pracujące, na czas 16 dniowego szkolenia będą musiały wziąć urlop wypoczynkowy.
Major Andrzej Chojnacki wyjaśnił, iż pracodawca ma obowiązek zwolnić pracownika z wykonywania obowiązków udzielając mu urlopu bezpłatnego. Pracownik za 16 dni szkolenia otrzyma wynagrodzenie z WOT.
Ad pkt 5. Przewodnicząca rady gminy poprosiła Hannę Ośko Skarbnika Gminy o przedstawienie sprawozdania z wykonania budżetu Gminy Borowie za 2017 rok.
Hanna Ośko przedstawiła sprawozdanie z realizacji budżetu za 2017 rok oraz informację o stanie mienia komunalnego gminy, a następnie zapoznała zgromadzonych z opinią Regionalnej Izby Obrachunkowej o przedłożonym przez wójta gminy Borowie sprawozdaniu z wykonania budżetu za 2017 rok.
Przewodnicząca rady gminy poprosiła o uwagi do przedstawionego sprawozdania. Uwag nie zgłoszono. Sprawozdanie stanowi załącznik do protokołu.
Ad pkt 6. Przewodnicząca rady gminy poprosiła Hannę Ośko o przedstawienie sprawozdania finansowego Gminy Borowie za 2017 rok.
Skarbnik Gminy poinformowała, iż sprawozdanie to składa się z następujących załączników: bilansu z wykonania budżetu, łącznego bilansu samorządowych jednostek budżetowych, łącznego rachunku zysków i strat samorządowych jednostek budżetowych oraz łącznego zestawienia zmian w funduszach samorządowych jednostek budżetowych. Następnie Hanna Ośko przedstawiła poszczególne załączniki do sprawozdania finansowego Gminy Borowie za 2017 rok.
Przewodnicząca rady gminy poprosiła o uwagi do przedstawionego sprawozdania. Uwag nie zgłoszono. Sprawozdanie stanowi załącznik do protokołu.
Ad pkt 7. Przewodnicząca rady gminy poprosiła Tadeusza Baranka Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej o przedstawienie wniosku w sprawie absolutorium dla Wójta Gminy Borowie oraz o przedstawienie uchwały Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Warszawie Zespół w Siedlcach w sprawie opinii o wniosku Komisji Rewizyjnej Rady Gminy Borowie w sprawie absolutorium dla Wójta Gminy za 2017 rok.
Tadeusz Baranek przedstawił wniosek komisji rewizyjnej o udzielenie absolutorium dla Wójta Gminy za 2017 rok oraz przedstawił pozytywną opinię RIO na temat wniosku Komisji Rewizyjnej w sprawie absolutorium dla Wójta Gminy za rok 2017.
Ad pkt 8. Przewodnicząca rady gminy oświadczyła, iż radni zostali zapoznani z rocznym sprawozdaniem finansowym Gminy Borowie oraz sprawozdaniem z wykonania budżetu za 2017 rok następnie poprosiła o głosowanie nad przyjęciem uchwały w sprawie zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego Gminy Borowie wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu za 2017r.
W wyniku głosowania uchwała została przyjęta jednogłośnie i stanowi załącznik do protokołu.
Ad pkt 9. Przewodnicząca rady gminy poinformowała, iż radni zapoznali się ze sprawozdaniem z wykonania budżetu gminy Borowie za 2017 rok, sprawozdaniem finansowym gminy za 2017, opinią RIO o przedłożonym sprawozdaniu z wykonania budżetu, informacją o stanie mienia komunalnego, wnioskiem komisji Rewizyjnej w sprawie absolutorium dla wójta gminy za 2017 rok oraz opinią RIO o wniosku komisji Rewizyjnej w sprawie udzielenia absolutorium dla wójta gminy. Następnie poprosiła o głosowanie nad przyjęciem uchwały w sprawie udzielenia Wójtowi Gminy absolutorium z tytułu wykonania budżetu za 2017 rok.
W wyniku jawnego głosowania uchwała została podjęta jednogłośnie i stanowi załącznik do protokołu.
Następnie przewodnicząca rady gminy w imieniu swoim jak i radnych gminy pogratulowała wójtowi kolejnego 100% absolutorium, które jest wyrazem uznania za ciężką pracę przy wykonaniu budżetu za 2017 rok.
Wójt Gminy serdecznie podziękował przewodniczącej rady oraz radnym za owocną współpracę dla dobra wszystkich mieszkańców gminy Borowie i udzielenie absolutorium za 2017 rok. Wójt podkreślił, że jest to praca wszystkich radnych, sołtysów, kierowników jednostek podległych, pracowników Urzędu za którą serdecznie podziękował. Dodał, że jedna osoba nic nie znaczy, nic nie zrobi jeśli nie ma współpracy. W Gminie Borowie jest współpraca za którą wszystkim podziękował.
Ad pkt 10. Przewodnicząca rady gminy poprosiła skarbnika gminy o przedstawienie projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na rok 2018.
Hanna Ośko przedstawiła projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie Gminy Borowie na 2018 rok.
Przewodnicząca rady gminy poprosiła o pytania do przedstawionego projektu uchwały.
Pytań nie zadano. Następnie przewodnicząca rady gminy poprosiła o głosowanie nad przyjęciem uchwały.
W wyniku głosowania uchwała została przyjęta jednogłośnie i stanowi załącznik do protokołu.
Ad pkt 11. Przewodnicząca rady gminy poprosiła wójta gminy o przedstawienie projektu uchwały w sprawie wydzierżawienia aktywów trwałych Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Borowiu na okres dłuższy niż 3 lata.
Wójt poinformował, iż na ostatniej sesji została podjęta uchwała w sprawie określenia zasad zbycia, oddania w dzierżawę, najem, użytkowanie oraz użyczenie aktywów trwałych Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Borowiu. Zgodnie z uchwałą kierownik SP ZOZ złożył wniosek o wyrażenie zgody na wydzierżawienie gabinetu stomatologicznego mieszczącego się w budynku SP ZOZ w Borowiu o powierzchni 19,06m2 wraz z wyposażeniem na okres 10 lat. Wójt poinformował, że Rada Społeczna SP ZOZ pozytywnie zaopiniowała ten wniosek. Przedmiotem wydzierżawienia oprócz pomieszczenia jest również jego wyposażenia. Szczegółowa lista elementów wyposażenia stanowi załącznik do omawianego projektu uchwały. Wójt gminy dodał, iż wykaz wydzierżawianego sprzętu będzie również załącznikiem do umowy podpisanej z osobą wydzierżawiającą. Tak jak to było podkreślane wcześniej kontrakt z Narodowym Funduszem Zdrowia jest zbyt mały aby utrzymywać na cały etat stomatologa i pomoc stomatologa. Wójt dodał, iż ma nadzieję że gabinet stomatologiczny w nowej formie będzie jeszcze lepiej funkcjonował zapewniając mieszkańcom gminy opiekę lekarską. Wójt poinformował, że będzie również przekazany cały kontrakt z NFZ na leczenie stomatologiczne. Gabinet będzie czynny przez cały tydzień, dni i godziny przyjęcia na kontrakt z NFZ będą ustalone i będą nieodpłatne.
Przewodnicząca rady gminy poprosiła o pytania do przedstawionego projektu uchwały.
Radny Jakub Wiechetek zapytał czy czynsz za dzierżawę będzie wnoszony w okresie miesięcznym czy rocznym. Zapytał również jakiej wysokości będzie czynsz. Zapytał również, kto będzie ponosił koszty ewentualnych napraw sprzętu stomatologicznego.
W odpowiedzi wójt wyjaśnił, że dzierżawa będzie rozliczana w okresach miesięcznych, czynsz będzie składał się z trzech składników: wynajmu lokalu, wydzierżawienia sprzętu i wyposażenia oraz wszystkie media.
Radny Jakub Wiechetek zapytał czy znana jest kwota za jaką będzie wydzierżawiony gabinet i kto będzie ponosił koszty napraw.
Wójt poinformował, iż na sesji nie chciałby wymieniać konkretnej kwoty ponieważ nie wiadomo czy takie dane można ujawniać publicznie. Dodał, iż radni taką informację otrzymają pisemnie. Koszty napraw będzie ponosił wydzierżawiający i będzie to zapisane w przyszłej umowie dzierżawy.
Beata Pasternak zapytała czy jeśli koszty wzrosną to czy jest możliwość podniesienia czynszu.
Wójt wyjaśnił, iż umowa dzierżawy będzie przewidywała coroczny wzrost czynszu o stopień inflacji. Wójt poinformował również, że umowa zawiera zapis iż obecny personel zatrudniony w gabinecie będzie nadal zatrudniony.
Więcej pytań nie zadano.
Przewodnicząca rady gminy poprosiła o głosowanie nad przyjęciem uchwały. W wyniku głosowania za przyjęciem uchwały zagłosowało 12 radnych, 3 radnych wstrzymało się od głosu. Większością głosów uchwała została przyjęta i stanowi załącznik do protokołu.
Ad pkt 12. Sprawozdanie z działalności Wójta Gminy między sesjami.
Wójt Gminy szeroko omówił sprawozdanie między sesjami, przedkładając podjęte zarządzenia oraz zawarte umowy. Sprawozdanie stanowi załącznik do protokołu.
Ad pkt 13. Sprawy różne.
Radny Krzysztof Osiak zapytał o stwierdzenie ujęte w sprawozdaniu z wykonania budżetu za 2017 rok: „zadanie wykonanie projektu ścieżki rowerowej przy drodze krajowej nie zostało wykonane z braku zdarzeń”. Poprosił o wyjaśnienie o jakie zdarzenia chodzi.
Wójt wyjaśnił, że jako samorząd gminy otrzymaliśmy projekt porozumienia z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad na wspólną realizację zadania budowy ścieżki rowerowej na terenie gminy Borowie. Dotychczas porozumienie to nie zostało podpisane ponieważ trwają negocjacje. Zaproponowane porozumienie jest dla nas nie do przyjęcia ze względów finansowych. Realizacja inwestycji przy podziale kosztów 50/50 jest dla gminy nie do przyjęcia. Została złożona inna propozycja, na którą do chwili obecnej nie otrzymaliśmy odpowiedzi. Jeśli podpiszemy porozumienie wówczas będziemy realizować to zamierzenie. Do tej pory treść porozumienia dotyczyła podziału i wykupu gruntów poza pasem drogowym w tej chwili GDDKiA zaproponowała odstąpić od tego i wybudować ścieżkę rowerową w istniejącym pasie. Czyli od krawędzi jedni do końca pasa drogowego. Jeśli będzie podpisane porozumienie wówczas będziemy go mogli realizować. Jeśli porozumienie jest nie podpisane to pomimo zabezpieczenia środków nie możemy tego realizować. Obecnie proponowane porozumienie za bardzo obciąża budżet gminy tym bardziej że prowadzone są inwestycje kanalizacyjne. Wyłonienie drugiego wykonawcy budowy sieci kanalizacji sanitarnej spowodowało wzrost kosztów tego zadania o 7 000 000zł. Tę kwotę trzeba będzie w budżecie znaleźć. Pewne zadłużenie możemy osiągnąć, jednak nie za wysokie po to, abyśmy nie zamknęli sobie drogi do dalszego inwestowania i rozwoju. W przyszłości będą jeszcze inne zadania inwestycyjne, które będziemy musieli realizować między innymi w zakresie dróg. Państwo przygotowuje program budowy dróg w którym będziemy chcieli uczestniczyć, gdzie zakłada się 80% dofinansowania z budżetu państwa, a 20% środków z budżetu gminy. W związku z tym, aby móc mieć możliwość uczestniczyć w tego typu programach trzeba mieć w przyszłości możliwości finansowe. Wójt dodał, iż po wielu trudach porozumienie z GDDKiA będzie podpisane i realizowane.
Radny Jakub Wiechetek zapytał jak długo może trwać ten stan. Obecnie jest przebudowywana droga numer 17 wraz z mostem i wszystkie ciężkie samochody są skierowane na drogę krajową nr 76. Obecnie nie ma możliwości wejścia na tę drogę. Jakub Wiechetek zapytał jaki jest przybliżony koszt zaprojektowania ścieżki poza pasem drogowym, a jaki jest koszt zaprojektowania w pasie drogowym. To się ciągnie już wiele lat i w ostatnim okresie na tej drodze zginęło już 7 osób. To nie może trwać w nieskończoność.
W odpowiedzi wójt wyjaśnił, iż jeśli ścieżka będzie budowana poza pasem drogowym to będzie trzeba nabyć około 400 działek. Dużo jest działek o nieuregulowanym stanie prawnym. GDDKiA chce żebyśmy przygotowali projekt podziału i wykupu. Ten punkt jest nie do zrealizowania ponieważ projektu podziału nigdy nie dokończymy. Aby wykonać podział wszystkie działki muszą mieć uregulowany stan prawny. GDDKiA ma możliwości, bo ma specjalną ustawę, która niezależnie od stanu prawnego umożliwia budowę na takich działkach. Kwestie odszkodowań są rozpatrywane w dalszej kolejności.
Radna Beata Pasternak zapytała czy budowa ścieżki rowerowej przy drodze krajowej nr 76 zależy tylko od Gminy Borowie czy również od innych gmin, gdzie będzie budowana ścieżka.
Wójt poinformował, iż założenie jest takie że ścieżka rowerowa będzie przechodziła przez gminę Garwolin, miasto Garwolin, gminę Borowie. Odcinki te będą realizowane niezależnie od siebie.
Radny Albert Baran zgłosił wniosek w związku z wypowiedzią radnego Jakuba Wiechetka aby pracownicy Urzędu Gminy wystąpili z wnioskiem do GDDKiA o umieszczenie odcinkowego pomiaru prędkości na drodze krajowej nr 76. Albert Baran dodał, iż uczestniczył na konferencji poświęconej bezpieczeństwu ruchu drogowego i są pewne środki na ten cel w województwie zagwarantowane.
Sołtys ze Słupa Pierwszego Ewa Wielgosz zapytała jakie są postępy w budowie sieci kanalizacji sanitarnej oraz zapytała kiedy ruszy budowa placu zabaw przy świetlicy w Słupie Pierwszym.
W odpowiedzi wójt wyjaśnił, iż firma otrzymała stosowne zezwolenia na prace w pasie drogi krajowej i niebawem budowa zostanie rozpoczęta. Budowa placów zabaw zostanie rozpoczęta niezwłocznie jak tylko podpiszemy umowę z Województwem Mazowieckim. Środki na ten cel są przyznane ale nie można rozpocząć prac przed podpisaniem umowy.
Ad. pkt. 14. Przewodnicząca Rady Gminy podziękowała za udział i dyskusje w obradach sesji rady gminy, po czym zamknęła XLV sesję Rady Gminy.
Na tym zakończono protokół z XLV sesji Rady Gminy.
Protokolant Przewodnicząca Rady Gminy
Krzysztof Wągrodzki Alicja Szaniawska